Tango pilsēta: Vēstule no Buenosairesas

Pirmo reizi es ierados Buenosairesā 2008. gada 2.novembrī ar bagātīgu spāņu valodas frāžu krājumu: hola [sveiki], gracias [paldies] un una cerveza por favor [vienu alu, lūdzu]. Piecu mēnešu garumā plānotās vizītes mērķis bija spāņu valodas apguve, kas bija mans sens sapnis. Lai arī šo sapni biju vairākas reizes mēģinājis īstenot, tomēr nekas tā īsti prātīgs man no tā nebija iznācis.

Tā paša gada augustā biju aizgājis no savas ilgstošās darbavietas, kur, dažādās tās izpausmēs, bet vienā un tai pašā cilvēku kolektīvā biju nostrādājis tieši 16 gadus. Biju neizsakāmi noguris un vēlējos atpūsties. Bet mans raksturs man, protams, neļāva sēdēt mierā, rokas klēpī salikušam. Vēlējos kaut ko darīt: ne  nu gluži strādāt, bet mācīties gan. Un tieši tad es atcerējos par spāņu valodu. Buenosairesas izvēle bija gandrīz nejauša: ziemeļu puslodē tuvojās ziema, ko es nevarēju ne acu galā ieredzēt, līdz ar to mani studiju vietas izvēles kritēriji bija vienkārši: (1) vēlējos dzīvot vasarā, (2) vēlējos mācīties spāņu valodu spāniski runājošā zemē, (3) vēlējos dzīvot lielpilsētā. Paskatoties kartē, šiem kritērijiem atbilda tikai Buenosairesa. Tai laikā jau biju kaut ko lasījis no Borhesa un Kortasara, klausījies Pjacollas un Gotan Project mūziku, redzējis filmu Evita. Tā arī bija visa mana Argentīnas kultūras bagāža lēmuma pieņemšanas brīdī. Līdz novembrim paguvu palasīties vēl kaut ko no Borhesa un Kortasara, nedaudz Argentīnas vēstures un vairākus ceļvežus pa Buenosairesu un Argentīnu.

Lidmašīnai nolaižoties Buenosairesā, mani jau nedaudz bija atlaidis Madrides lidostā uznākušais stress par to, ka es lidoju uz pilsētu, kurā es nepazinu nevienu pašu cilvēku (precizēsim: es nepazinu nevienu pašu cilvēku ne tikai Buenosairesā un Argentīnā, bet arī visā Dienvidamerikas kontinentā), ka manas valodas zināšanas diezin vai varēja nosaukt par bagātīgām. Dzīvošanai man bija pirmajai nedēļai rezervēta hosteļa istaba, bet nebija īstas izpratnes, kur es dzīvošu pēc tam un kā es šo  dzīvesvietu atradīšu. Vēl man bija e-pasts no valodas skolas, ka 3. novembrī mani gaida uz pirmo spāņu valodas nodarbību. Jā, un vēl man kabatā bija atpakaļbiļete uz 2009. gada 18.aprīli. Bet, piekritīsiet, informatīvā un sociālā bāze piecu mēnešu ilgai vizītei nezināmā vidē nebija pārāk plaša. Vienīgā priekšrocība bija, ka pēc 16 gadu diezgan vājprātīga darba ritma 5 mēnešus par izdzīvošanu no finanšu viedokļa varēju pārāk daudz nedomāt. Un, protams, man līdzi bija mana neizmērojamā spītība un apņēmība, kas pilnībā izslēdza iespēju atgriezties Latvijā pirms plānotā 5 mēnešu termiņa notecēšanas vai neiemācījušamies runāt spāniski daudz maz pieklājīgā līmenī.

Kaut kas no maniem pirmo mēnešu iespaidiem Buenosairesā, tai skaitā no maniem pirmajiem tango iespaidiem, ir apkopots Vēstulē no Buenosairesas, ko uzrakstīju Rīgas Laikam savas pirmās Buenosairesas vizītes noslēgumā. Ar nolūku publicēju raksta fotokopiju nevis izejas tekstu, lai nerastos nevajadzīgs kārdinājums pierediģēt lietas, par kurām es šodien esmu citās domās, tai skaitā varbūt pat faktuālas kļūdas.

Vienu komentāru gan pievienošu: raksta noslēgumā tolaik rakstīju: Visai šai burzmā man ir nācies grūti sameklēt pašam savu tango, bet nu pēc piecu mēnešu dzīvošanas šai tango metropolē, man, šķiet, tas ir izdevies. Lūk, šī frāze, nu jau vēl pēc 3 gadiem, ir izrādījusies absolūti aplama: man ir aizdomas, ka sameklēt pašam savu tango man nav izdevies vēl aizvien. Un nez vai arī kādreiz izdosies: jo vairāk es iedziļonos tango – gan kā mūzikā, gan kā dejā, gan kā argentīniešu kultūras sastāvdaļā – jo vairāk jauna un nezināma es sev atklāju. Un šie jaunatklājumi ikreiz maina manu priekšstatu gan par pašu tango, gan arī par to, kas tad īsti varētu būt mans tango.

Ir ko piebilst?

