Cūkas driķos jeb nepieciešama palīdzība: latviešu etnogrāfisko deju apraksti

Apzinoties, ka šī raksta tēma ar tango būs saistīta tikai pastarpināti, tomēr pavaicāšu arī šeit.

Lietas apstākļi ir sekojoši: savas dzimšanas dienas trešo vakaru svinēju savā iemīļotajā milongā. Pēc tradicionālā valša milongas organizators un mans labs draugs Augusto pēkšņi pieprasīja, lai es visiem parādu un iemācu kaut ko no polca letona. Ar Valēriju “uz fikso” youtube atradām kaut kādu mūziku un parādījām (un visi patiešām arī nodejoja) Plaukstiņpolku: veco labo etnogrāfisko variantu, protams. Piekrišana bija tik liela, ka mani palūdza pasākumu atkārtot nākamtrešdien (kas bija vakar). Uz vakardienu jau biju atradis atbilstošāku Plaukstiņpolkas mūziku un nedaudz vairāk piedomājis pie gājienu dažādības. Piekrišana bija vēl lielāka, un mani palūdza pasākumu atkārtot vēlreiz nākamtrešdien.

Lūk, lai neatkārtotos, es labprāt nākamreiz parādītu un iemācītu kaut ko citu: Tūdaliņ – tāgadiņ, Cūkas driķos, Mugurdanci, Skroderi vai vēl ko citu, vienkāršu, jautru un populāru. Tā kā pats Latvijā pamatā esmu dejojis tikai skatuves tautas deju, tad attiecības ar etnogrāfisko deju man gluži uz “tu” nav: ja man parāda gājienus, es, protams, to varu nodejot, bet gājienus ta es nezinu! Nepatīkamā kārtā konstatēju, ka arī youtube ir ārkārtīgi maz video ar etnogrāfiskajām dejām. Ar skatuves deju – papilnam, bet etnogrāfisko deju video daudzums pieklibo, un izpildījums arī bieži ir tāds, ka nevar saprast, kas tur tieši ir jādara (polka parastā vai divsoļu polka, kādi gājieni utt). Arī sagooglēt neko jēdzīgu man neizdevās.

Līdz ar to man ir lūgums, dārgo lasītāj: ja tev kaut kur tuvumā vai arī no manis labi paslēptā vietā Internetā ir aizķērušies latviešu etnogrāfisko deju apraksti, tad es būtu vairāk kā priecīgs, ja tu man varētu izpalīdzēt ar šo informāciju.

Jā, tā kā līdzīgs lūgums man ir ienācies arī no argentīnas latviešiem strauji tuvojošo Jāņu sakarā, tad noderētu ne tikai etnogrāfiskās dejas, bet arī rotaļas.

Viens potenciālais informācija avots varētu būt Iļģu disks Latviešu danči: man šis disks Rīgā kādreiz bija, un tur bija vairāku deju apraksti. Diska mūzika man kompī ir, bet paša diska ar aprakstiem, protams, nav.

Būšu ļoti pateicīgs par jebkuru palīdzību. Kā atlīdzību vērtīgākās informācijas sniedzējam varu piedāvāt vienu no sekojošajiem diskiem (pēc izvēles):

Valērijs jūnijā brauks uz Latviju un varēs šos diskus aizvest laimīgajam šī infokonkursa uzvarētājam/-iem.

 

Liels paldies, draugi!

6 thoughts on “Cūkas driķos jeb nepieciešama palīdzība: latviešu etnogrāfisko deju apraksti

  1. Atpakaļ ziņojums: Kas lēni nāk, tas ilgi nāk… | Arts baila tango

Ir ko piebilst?

